Att programmera och att jobba som utvecklare är kanske inte ett farligt yrke men många utvecklare lider faktiskt av hälsoproblem. Vi vet att skrivbordsjobb inte är det mest hälsosamma yrket och som utvecklare har du inget val – skrivbordet och framförallt datorn är din arbetsplats. Som tur är kan du, med enkla knep, undvika problem som du annars lätt kan få när du sitter still större delen av dagen.

Ta raster och rör på dig

Studier visar att om du tar en promenad på 40 minuter tre gånger i veckan kommer du att förebygga ryggproblem och du låter dessutom din hjärna vila, vilket leder till bättre fokus när du ska börja jobba igen. 40 minuter känns kanske som lång tid, men det kommer göra en stor skillnad i vardagen!

Försök även att ta mikropauser under dagen – gå till köket och hämta en kopp kaffe. Stanna och prata med någon. Du kommer att märka att en paus ger dig mer fokus efteråt, även om det bara är en femminutersrast.

Prova 20-20-20-regeln

Precis som kroppen så behöver ögonen också vila. Ögonläkare kallar den här metoden för 20-20-20-regeln och den förhindrar ”accommodative spasm”, även kallad ”programmer’s stare” Regeln går ut på att du var 20:e minut tittar på något som är 20 feet bort (ca 6-7 meter) i ca 20 sekunder.

För att minska risken för torra ögon – kom även ihåg att blinka!

Vill du testa dina kodkunskaper? Gör vårt kostnadsfria test Self Recruit!

Dra ner på koffeinet

Jag får själv dåligt samvete när jag skriver detta för jag älskar mitt kaffe – men det kan vara en bra idé för oss alla att dra ner på det. Att ta en kopp per dag kommer inte skada dig, men om du överdoserar koffein i form av kaffe, te, läsk och energidrycker kommer det ge motsatt effekt och leda till trötthet.

Koffeinets största positiva egenskap är att vi ökar vår vakenhet och mentala aktivitet. Dock betyder det inte att vi får lättare att lära oss saker! Om du får i dig för mycket koffein kan det leta till sömnproblem, huvudvärk, ångest och oro.

Vill du inte släppa din kaffe eller läsk? Prova koffeinfri dryck – are you ready for it?

Drick mer vatten

Att våra kroppar är uppbyggda på mycket vatten vet du säkert redan – men visste du att det är hela 50-65 %?  Våra muskler (så som hjärtat, lungorna, njurarna med mera) innehåller hela 75-80 % vatten. Det är med andra ord ganska logiskt att du behöver dricka mycket vatten för att kroppen ska må bra.

Vatten hjälper dig också att bli av med de sidoeffekterna som koffein ger. Ha en vattenflaska på skrivbordet och ha en timer som påminner dig att dricka. Du kommer att uppleva skillnad!

Som du märker är inget av det här rocket science – små steg kan hjälpa dig förbättra din hälsa! Vill du veta vad du mer kan göra? Ett avslutande tips från mig är att läsa Joe Kuthers book ”The healthy programmer”.